Deconstruction(دیکانستراکشن)

علم -تجربه- دانش را همه دوست دارن که یاد بگیرن اما این اطلاعات وقتی با تاریخ گره میخوره قضیه یکم سخت میشه پس تنها کاری که میتونیم انجام بدیم خلاصه برداری و درست کردن استیکر هست...

من همینطور که داشتم تاریخ بعد از پست مدرن بررسی میکردم یکدفعه کانال عوض شد رفت تو فلسفه و تاریخ خلاصه گیج شدم نمیدونم چقدر موفق میشم که سبک دیکانستراکشن خلاصه بندی کنم اما تمام تلاشمو میکنم.... این بگم که جمع کردن این بحث هفته ها طول کشید.

دیکانستراکشن یعنی ساختن ایده‌های غیر قابل ساخت – طبق معمول شعار از طرف استاد عصر یعنی پیتر آیزنمن گفته شده وهمینطور بحث فلسفه فولدینگ هم اولین بار خود ایشون در قالب معماری بردند(1980- 35 سال پیش)


مقدمه:

دیکانستراکشن امده تا فلسفه مدرن و پست مردن را زیر رو کند ، نه مثل مدرن فقط با غرور از اینده صحبت کند و نه مثل پست مدرن ریشه کهن دیرینه را از زیر تپه های خاک به بیرون بکشد اما یادمان بماند که نمیتوان گذشته و اینده را نفی کرد پس بهتره بگیم دیکانستراکشن کامل کننده سبک های قدیم است به قول معروف«نه این است و نه آن – هم این است و هم آن»

از نظر معماران دیکانستراکشن، طرح ساختمان باید منعکس کننده جهان متکثر کنونی باشد یعنی  باید هم پاسخگوی بینش‌های آینده‌نگر و هم بینش‌های گذشته‌نگر باشد و همه‌ی سلایق را در زمان حال در نظر بگیرد.

 مفهوم دیکانستراکشن از نظر معماران این سبک به چند واژه خلاصه میشود: عدم تقارن، ابهام، ایهام، بی‌ثباتی، دوگانگی، پایداری، یک معنایی و سودمندی. (اگر درست متوجه شده باشیم به عنوان مثال هم احجام متقارن وجود دارند و هم احجام نامتقارن ولی آنچه مهم است آن است که هر دوی این تقابل‌ها وجود دارند )

از اونجایی که دیکانستراکشن دائما به گذشته و اینده توجه دارد پس زیرمجموعه پست مدرن است از انطرف چون فولیدنگ هم تکمیل کننده این سبک است پس در واقع بهتر بگیم ، فعلا تو پست مدرن گیر کردیم!

نظر فیلسوف دریدا در مورد نه ای است و نه ان...

زمان افلاطول همواره  یکی بر دیگری بر دیگری برتری داشته ولی به نظر او هیچ ارجحیتی وجود ندارد ، او منطق سفید و سیاه را مردود میداند.

دریدا

برداشت دومم از صحبت های دریدا این بوده که ، در نظریه مدرن همیشه علم تابع جمله بود(موضوع در یک جمله تعریف میشد و سپس انفعالات صورت میگرفت)اما در نظریه دیکانستراکشن یک  متن مفهوم واقعی خودش را نشان نمی دهد زیرا مولف ان همراه متن حضور ندارد به اینگونه هر خواننده ای میتواند عقاید خودش را بیان کند.

همه این بحث ها که گفته شد باب فلسفی ماجرا بود که ربطی به معماری نداشت اما استاد بزرگ پیتر ایزرمن در مقاله ای به نام "مرز میانی" ؛ معماری مدرن را به باد انتقاد گرفت اون تاکید داشت که از زمان قرن 19 سده ها گذشته است و اگر معماری یک علم است باید مطابق اطلاعات روز حرکت کرد.

پیتر ایزرمن

او ادامه داد که معمار این سبک علاوه بر اینکه خود را با سایت وشرایط فیزیکی ان درگیر کند باید محیط فرهنگی و اجتماعی ان هم مورد بررسی قرار دهد.

archi-model.blogfa.com

قبادیان، وحید. «مبانی معماری فولدینگ». مجله‌ی معماری و فرهنگ. سال اول، شماره 4، (بهار 1379)

Tech-des-mainframe 3.htm

Frank Gehry: Nationale-Nederlanden building, "Fred Ginger Building" aka "Dancing House" (Prague, Czech Republic)

 Cube House, South Tyrol, Italy - Plasma StudioCube House, South Tyrol, Italy - Plasma Studio

 در فصل بعدی انشا الله کارهای پیتر ایزرمن می بندم....

/ 0 نظر / 6 بازدید